Dutch day - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Dutch day - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Dutch day

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

20 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dinsdag 19 oktober 2010

Een heerlijke zonnige dag. Weer vroeg op want Roger heeft ’s ochtends een interview voor Willem II bij SASNEV (Suid-Afrikaans Sentrum vir Nederland en Vlaandere) in Pinelands, een groene wijk van Kaapstad. Fred de Bruin, oud-diplomaat en bestuurslid van de Nederlandsche Club in Kaapstad is bewonderaar van Willem II (‘vanwege dat prachtige klassieke shirt’) en komt daarom in aanmerking voor de rubriek “Bij de supporter in den vreemde”. Hij ontvangt vandaag studenten van de Universiteit van Tilburg die hier op studiereis zijn. Fred verwelkomt ze in het door Roger meegebrachte Willem II shirt. Ivich en de kinderen vermaken zich ondertussen in het aangrenzende parkje en genieten van de rijke keuken van de plaatselijke supermarkt.

Aan het einde van de ochtend rijden we in onze Chevy naar het zuiden. We passeren plaatsen met karakteristieke namen: Muizenberg, Fish Hoek, Kalkbaai. Bij Boulders Baai lopen we, op de rotsen tussen de pinguins, Timo van Riet tegen het lijf! De vorige keer dat we deze oude studievriend van Roger tegenkwamen was in 1995 in Istanbul, nu dus bij de Kaap. Hij blijkt in Kaapstad een reisbureau te runnen (Happy Days Tours) en is vandaag met twee stewardessen op stap. Erg toevallig allemaal. Franzje voelt zich ondertussen een hele vent tussen die kleine obertjes en moet tegengehouden worden om ze niet aan te raken (dan kunnen ze lelijk pikken). We lopen een stukje langs de kust, zien tussen de pinguins ook een otter (?) in de zon liggen en relaxen op een strandje, terwijl pinguins uit de bosjes de zee in schieten.

Vervolgens zetten we koers richting Cape point dat in een natuurreservaat ligt. We rijden door een soort maanlandschap zonder bomen, maar mét vreemde exotische bloemen. Een treintje voert ons aan het einde van de weg naar boven tot aan het uitkijkpunt dat werkelijk fenomenaal is. We turen vanaf de vuurtoren naar een stijle klif die honderden meters (ongeveer drie keer de Cliffs of Dover) boven zee uitsteekt. De zee waar de Atlantische en de Indische Oceaan elkaar treffen en die diep beneden tegen de rotsen aanbeukt.

Om bij Kaap die Goeie Hoop te komen moeten we een prachtig stuk langs de ruwe zee rijden met hier en daar een struisvogel in het landschap. We nemen een legendarische foto bij ‘die mees suidwestelike punt van die vasteland van Afrika’ en klauteren over grote rotsen om goed zicht te hebben op de onmetelijke oceanen voor ons. Wat terug naar Kaapstad volgt is de Mercedes onder de autoritjes (Timo, bedankt voor de tip!). Als we willen afslaan naar Kommetje (wie zou daar nou niet willen wonen?) komen we een stel luie bavianen op de weg tegen. Ze liggen ongegeneerd languit op het warme asfalt en genieten van de avondzon. Verderop rijden we langs een spectaculaire bergketen met prachtige vergezichten en zien we de zon ondergaan in de Atlantische Oceaan. Wanneer we langs een echte township rijden (gezellig rommeltje) weten we dat we Kaapstad naderen. Aan het einde van deze spectaculaire dag eten we in het Jonkershuis bij het wijnlandgoed Groot-Constantia in een sprookjesachtige omgeving. We eten Indisch, de wijnen zijn natuurlijk heerlijk en om onze Dutch day compleet te maken raken we in gesprek met vier lokale Nederlanders die een tafeltje verder zitten.

• 20 Oktober 2010 - 10:15

Loeske En Roy:

Lieverds,wat leuk en interessant om jullie op deze manier te volgen,jullie schrijven zo mooi dat we er een beetje van mee kunnen genieten!!Hopelijk kunnen Ivelien en Franzje dit een beetje onthouden.Liefs van ons beiden

• 21 Oktober 2010 - 02:29

Marijke:

Het is dat ik aan de Pacific lig en zit anders zou ik jaloers worden.Jullie maken een verrukkelijke reis met weer zoveel nieuwe indrukken en ervaringen. Geweldig. Ik wil ook graag foto's zien. Hoe gaat dat?Liefs M.

• 25 Oktober 2010 - 20:37

Josef:

Wederom op kruistocht; Is het niet voor WI, dan wel voor W(llem)II...
    PS Vergeet die leuke aapjes op de tafelberg niet & frisse pinguïns op t strand.