Life is a beach - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Life is a beach - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Life is a beach

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

02 November 2010 | Zuid-Afrika, Knysna

Vrijdag 29 oktober 2010

Stralend blauwe hemel dus na het Full English Breakfast meteen maar naar het strand. Op Buffels baai komen grote golven in rijen de kust op rollen. Een prachtig wijds, kilometers lang strand, helemaal verlaten. Alleen in de verte ligt een ander stelletje te zonnen in het zand. Toch weet een meeuw Ivichs rug te raken met witte smurrie, een knap staaltje precisiebombardement. Na een paar uur leesachterstand inhalen in een duinpan rijden we door naar Brenton on Sea. Hiervoor moeten we een stevige klim maken over een klif. Bij dit strand aangekomen weer geen levende ziel te bekennen. Blijkbaar geven de Zuid-Afrikanen niet zo veel om strandvertier. Omdat we op zoek zijn naar een strandbar, rijden we terug naar Knysna. Midden in de lagune vinden we Crab’s Creek waar we op een bankje erg lekker bier drinken (Forrester).

’s Avonds zijn we Sjaak Toerist in the Waterfront. We eten eerst oesters (de lokale specialiteit) tussen Nederlandse bejaarden en vinden daarna een unieke tent: 34 South! Deze kruising tussen traiteur, wijnspecialist, tapas/sushi bar, restaurant, café en speelgoedautomuseum (vitrines met 6.000 autootjes) bevindt zich in een oude loods aan de haven. We vinden een tafeltje tussen de drukte en houden de kindjes in bedwang die erg grijpgrage handjes hebben naar al die lekkere dingen die hier staan uitgestald.

Zaterdag 30 oktober 2010

Vandaag is slecht weer voorspeld. Voorlopig blijkt dat mee te vallen bij de Heads. Deze zee-ingang van de lagune bij Knysna staat berucht om haar gevaarlijke stromingen, zandbanken, rotsen en golven. Vele schepen zijn hier naar de bodem gezonken en liggen daar nog steeds, waardoor het een geliefde plek voor duikers is. We wandelen er even omheen en drinken wat bij een trendy tent op de punt bij de vuurtoren.

Omdat het strand geen optie is, hebben we ’s middags onze wildlife experience gepland in Game Reserve Plettenberg. Dit is een van de grotere wildparken van de Westkaap. We rijden erheen langs enorme townships en maken een stop in een somber Plettenberg aan de kust. Omdat we ons als enige aangemeld hebben krijgen we bij de game reserve een VIP-tour van Chris die ons in zijn Landrover-met-tribune door het park rijdt. We rijden tussen buffels, gnoes, springbokken, krokodillen, nijlpaarden en zebra’s. Twee leeuwen zien we helaas alleen door een omheining aangezien ze in starthouding liggen en Chris het niet aandurft om het hek naar hen te openen. Niet geheel ten onrechte, komen we achter als we een paar dagen later op de voorpagina van een krant zien staan: ‘Man sien hoe 3 leus Kapenaar bij Addo verslind.’ (een andere game reserve in de buurt). Daarna zoeken we nog lang naar de giraffen, maar ook die komen uiteindelijk de bosjes uit lopen. Aan het slot verbaast Chris zich nog over een de aanwezigheid van een aasgier die onverwacht is aan komen vliegen. Roger legt hem uit dat hij hem misschien gespot heeft als Willem II supporter (club in ontbinding), maar dat grapje begrijpt Chris natuurlijk niet.

Zondag 31 oktober 2010

Nog steeds bewolkt! Of toch niet? Vanuit ons guesthouse ziet de familie Pelleboer (zo mogen we onszelf inmiddels wel noemen) boven het strand bij Brenton on Sea een strookje blauw. Daar aangekomen blijkt het inderdaad een goede zet. De hele ochtend en voormiddag in de felle zon lekker boekje lezen en spelen op het lege strand. Om 14:30 hebben we een date met Dennis ‘Lepel’ Lepelaars (Sportschool Olympia en Reinders) en Anouk en hun zoontje Tim (1 jaar). We hebben afgesproken voor om een ZoMiBo in Knysna. De rest van de middag hebben we een Bossche borrel bij de Heads, die wordt voortgezet met een ongekende braai bij de lodge van Dennis en Anouk. Franzje en Tim worden dikke vriendjes, Ivelien leest voor en speelt de juf. Na de braai gaan de kindjes naar bed en zitten we rond het vuur met uitzicht op de lagune. Voor zover we dachten dat wij avontuurlijk waren, na de verhalen van Dennis en Anouk (sahara tocht, berg beklimmen in Tibet, Kilimanjaro) weten we weer waar we staan. Lepel(s): Bedankt voor de topavond in jullie sjieke hut en sterkte op het golfkarretje bij Buffelsdrift ;-)

• 03 November 2010 - 09:38

Loeske En Roy:

Jullie heerlijke reisverhalen heb net gekopieerd in MS-Word, dan kunnen jullie later hier foto's bij plakken. We kijken alweer uit naar het volgende verslag.
    Liefs, L&R

• 03 November 2010 - 15:26

Stefanie:

Dag Ivelientje,
    heb je lekker gezwommen, ben je niet misselijk geworden in het vliegtuig? Hoef je niet naar school?
    Kusje van je nichtje..

• 03 November 2010 - 20:12

Fren En Michiel:

Klinkt als weer een heerlijk avontuur, zoekend naar leuke tentjes voor een biertje of een gezellige ontmoeting. Indrukwekkend die big five life! geniet ervan.
    kusje voor de kindjes

• 04 November 2010 - 19:13

Loeske En Roy:

jullie geweldige vakantie zit er weer bijna op!Zal niet meevallen om hier het dagelijkse leven weer op te pakken.Nog 'n mooie dag en 'n goede reis!!Liefs en dikke kus mam en Roy