Aan de voet van de Eyjafjallajökull - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Aan de voet van de Eyjafjallajökull - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Aan de voet van de Eyjafjallajökull

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

24 April 2012 | IJsland, Reykjavik

Dinsdag 24 april 2012

Bij iedereen die zich afvraagt waarom we zo graag naar IJsland op vakantie gaan, vragen we ons na een dag als deze op onze beurt af waarom zoveel mensen IJsland in hemelsnaam nog nooit hebben bezocht. De dag begint vertrouwd: op weg naar hetzelfde bakkertje als vijf jaar geleden zien we in een étalage tasjes en shirtjes van Loeke Look hangen! Na het heerlijke ontbijt met broodjes en croissants nemen we een foto bij het stalen Vikingschip dat prominent aan de waterkant staat. Een voor IJslandse begrippen ongebruikelijk strakblauwe hemel maakt het een heerlijke ochtend. Bij het Tourist Office regelen we een huurauto en een farmers cottage voor vanavond.

Tegen de middag rijden we richting het zuiden. Meteen nadat we Reykjavík hebben verlaten zijn de vergezichten adembenemend. We kijken kilometers ver over lavagesteente en mos en zien de eerste besneeuwde bergen om ons heen. Bij Hverageri dalen we vanuit de bergen de vlakte in. Dit dorpje staat bekend om zijn geometrische stadspark in het centrum. Vanachter een hek zien we stoom uit de grond komen, maar helaas blijkt het nog gesloten. Tegelijkertijd zien we in de omringende bergen ook een paar stoompluimen uit de aarde komen. We besluiten er op de bonnefooi op af te rijden. Een paar minuten later lopen we alsnog in ‘hot spring area’ langs de borrelende en sissende aarde met moddersoep.

Na een paar heerlijke broodjes bij het bakkertje van Hverageri geven we onze ogen weer de kost in de auto. Na een half uurtje rijden mogen we het heldere weer van vandaag dankbaar zijn: we zien de twee meest gevreesde dames van IJsland (en misschien wel van Europa), Hekla en Katla, als twee zusjes vredig naast elkaar liggen. Vulkanen zijn vrouwelijk. Het gebergte waar we langs rijden eindigt abrupt bij de kliffen waar we vanaf de kustvlakte tegenaan kijken. Van verre zien we op veel plekken smeltwater naar beneden sijpelen. De grootste waterval heet Seljalandsfoss en is 60 meter. We parkeren de auto en lopen over het zachte mosgras richting deze explosie van waterkracht omhuld door regenbogen. Ivelientje klautert heel dapper met papa tegen de berg omhoog om achter de waterval te komen. Door al dat water is het pad glibberig en koud. Eenmaal achter de watermassa mag ze als beloning een wens doen. We wandelen over de laagvlakte langs andere watervallen en riviertjes die door een vlak laagland kronkelen. Het beekherstel waarvoor Roger zich bij het Waterschap dagelijks inspant is niet meer dan kinderspel vergeleken bij deze natuurpracht. De wandeling eindigt met een centje die de kindjes vanaf een bruggetje in de rivier mogen gooien. Later op de avond vertelt Franzje wat zijn wens daar aan de brug is geweest: ‘dat ik een centje zou krijgen.’

In de namiddag komen we aan bij een farm cottage aan de voet van de Eyjafjallajökull die we in Europa kennen sinds mei 2010 toen hij (het is een gletscher, dus mannelijk) tonnen as uitbraakte waardoor het vliegverkeer stil kwam te liggen. Deze droomlocatie ligt in Asólfsskála, een schattig gehuchtje van een paar huizen en een roze kerkje, dat twee jaar geleden volledig overdekt was met lava as. Ons huisje kijkt uit over een reusachtige bergkloof. We laten onze hot pot vol lopen met thermaal water en gaan een uurtje badderen met de kindjes (Ivelientje begon daar vanochtend in de auto al over). Dat valt aanvankelijk niet mee, want het water is 48 graden. Maar na wat koud water bijgevuld te hebben en wat zuchten en steunen zitten we dan eindelijk heerlijk ontspannen in onze hot pot onderaan de Eyjafjallajökull.

’s Avonds kunnen we om te eten alleen nog maar terecht bij het nabije Hotel Anna. ‘Het kleinste drie sterren hotel van IJsland’, zo leert de folder ons. Als we aanbellen worden we binnengelaten door een jongeman. We zijn vanavond zijn enige gasten in dit leuke nostalgisch ingerichte hotelletje. Onze jonge gastheer kookt, dient heerlijke visgerechten op en wast af. Tussen de gangen door houdt hij Roger ook nog eens op de hoogte van de stand in de halve finale Champions League. Barcelona – Chelsea 2-2.

• 26 April 2012 - 07:42

Ed Hoffman:

We genoeten vol-op mee!

• 26 April 2012 - 07:54

Mama En Roy:

Wat 'n geweldig interessant verhaal!
    Door jullie ogen zien wij Ijsland ook.
    Geniet ervan! Roger lukt de manier van panoramafoto's maken, zoals Roy heeft uitgelegd? Dus . . vanuit je heup filmen (max. 5 sec.), van deze input maken we thuis via software een mooie panoramafoto. Liefs van de huismussen.

• 29 April 2012 - 07:04

Marijke:

Ben jaloers op jullie natuurervaringen!
    Uniek en heel bijzonder!
    Heel gewaagd om met Ivelientje achter de waterval omhoog te klauteren. De beloning is dan deste emotioneler!
    Ga nu naar dag 3.Vind dit trouwens heel leuk!