Zalig niets doen in the Blue Lagoon - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Zalig niets doen in the Blue Lagoon - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Zalig niets doen in the Blue Lagoon

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

29 April 2012 | IJsland, Reykjavik

Zondag 29 april 2012

We ontbijten in Café de Paris en rijden de westpunt van IJsland in. We stoppen eerst bij een visdrogerij. Hier hangen duizenden vissen aan een stellage te drogen. Daarna rijden we de ultieme leegte in: geen begroeiing, geen huizen, alleen bergen, rotsen, zand en mos. Toch heeft het ook wel wat om door dit mysterieuze spookland te rijden. We stoppen bij Krysuvik, een geothermaal gebied in de bergen waar de aarde kookt en borrelt. We maken er een wandelingetje in een schril zonnetje. Na een foto aan een helderblauw kratermeer gaan naar een eenzaam historisch kerkje. Op het informatiebord bij de parkeerplaats staat een heel verhaal. Er is alleen één probleem: het kerkje kunnen we niet vinden. ‘Where is the church?’ heeft een wanhopige toerist boven het bord geschreven. Na een speurtocht in het gebied geeft Ivich het op. De kerk wordt in stand gehouden door het ‘Iceland heritage fund’, staat op het bord. Zouden ze wel weten dat het er niet meer is?

Bij de Krysuvik Urberg stinkt het naar vogelpoep van de duizenden meeuwen die zich in deze kliffen aan zee hebben genesteld. De kliffen zijn opgebouwd uit meerdere lagen waardoor het lijkt als de vogelnesten zich in een flatgebouw begeven. We maken onze laatste wandeling langs de Atlantische Oceaan, waarna we ons overgeven aan het grote genieten in het hemelsblauwe water van de Blue Lagoon, de bekendste toeristische trekpleister van IJsland. Daar blijven we tot sluitingstijd onder een straalblauwe hemel heerlijk dobberen in het zeewater dat geothermisch verwarmd is tot 37 tot 39 graden.

Morgen om zes uur ’s ochtends moeten we onze auto afleveren voor de terugvlucht. We slapen daarom vlakbij de luchthaven in Keflavík in Hotel Berg, een gezellig familie guesthouse met uitzicht op de haven. We bestellen pizza en gaan vroeg naar bed.

30 april 2012

Voor het eerst is het bij aankomst in Nederland twintig graden warmer dan de plek waar we vandaan komen (meestal is het omgekeerd). Wat vooral opvalt: de geur van de in bloesem staande bomen. Die zijn er niet op IJsland.