Bear day! - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Bear day! - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Bear day!

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

09 Juli 2013 | Canada, Lake Louise

Ons eerste echte gezeik met de Canadese regeltjes dient zich deze ochtend aan: Ivich is haar enige contactlenzen kwijt en wil snel nieuwe bestellen bij de plaatselijke opticien van Banff. Maar daarvoor heeft ze een doktersverklaring nodig en de lokale Canadese oogdokter is pas morgen bereikbaar en bovendien schreeuwend duur. Een andere optie is een bevestiging van onze eigen ‘oogdokter’, maar het is inmiddels avond in Nederland, dus niemand bereikbaar. Als Ivich de situatie in de supermarkt toelicht aan Roger slaan argeloos inkopende Canadezen ons Nederlandse gevloek met verbazing gade. Onze list is uiteindelijk dat Ivich aan onze eigen opticien in Den Bosch (Lucky Look in de Hinthamerstraat) zal vragen of hij zich per mail als prof.dr.ir. in de oogkunde voor wil doen om permissie te geven voor de lenzen. Dat houdt dan wel in dat we morgenvroeg weer 50 kilometer terug naar Banff moeten rijden vanaf onze volgende verblijfplaats in Lake Louise.

Veel te laat onderweg (het is erg mooi weer) wordt onze ergernis gecompenseerd door twee prachtige volwassen kariboes met grote geweien van ongeveer 1 meter lang, die langs de weg in het park staan te grazen. We lunchen tussen de sparrenbomen (en veel muggen) en bezoeken daarna een toeristische highlight: de Johnson Canyon watervallen. Niet echt avontuurlijk (daarvoor zijn er te veel toeristen) maar wel indrukwekkend. Het pad voert langs een woeste bergrivier omhoog naar de waterval waar het water met een enorm gebulder naar beneden valt. Dat is zelfs te zien vanuit een grot pal naast de waterval. Weer op weg naar Lake Louise beseffen we weer dat we hier op visite zijn bij de natuur: totaal onverwachts spotten we (samen met een aantal andere toeristen die hun auto in de berm parkeren) een bruine beer met twee puppies! Even later komt er ook nog een derde zwarte puppy uit een boom gekropen, waarmee we het aantal beren van onze vorige Canada vakantie in 2009 hebben overtroffen (toen zagen we een blackbear met twee puppies). Het blijkt ook nu weer om een blackbear te gaan (die kunnen dus ook bruin zijn). Nog vol van opwinding rijden we kort daarna ook nog bijna een zwarte boommarter aan die plots voor onze auto de weg oversteekt. En dan hebben we natuurlijk ook nog het oneindige woud en het overdonderende gebergte waar we doorheen rijden.

Na het inchecken bij ons hostel rijden we snel door naar de volgende toeristische must-see: het wereldberoemde Lake Louise. Als we een kilometer op weg zijn raken we in een file die veroorzaakt wordt door… twee grote Grizzly beren!! We rijden vlak langs deze ‘griezelberen’, zoals de kindjes ze noemen. Ze dreigen zelfs de weg op te raken waardoor automobilisten genoodzaakt zijn om te toeteren. Dan schieten ze beiden de weg over, het bos weer in en begint het verkeer weer op gang te komen. Wat een dag!! Het Lake Louise is Canada’s hotspot nummer één en dat is te merken. We moeten een eindje doorlopen om uit de (voornamelijk Chinese) drukte te komen, maar dat maakt het meer niet minder betoverend. Het wordt gevuld met gletsjerwater dat we uit de omringende bergen zien afdalen. Vandaar de magisch turquoise kleur. We maken een lange wandeling langs het meer en drinken helder bergwater uit een watervalletje.

Moe maar opgetogen komen we rond 19 uur terug bij ons Lake Louis Alpine Centre, zoals ons hostel heet. Een bonte verzameling aan nationaliteiten is in de keuken bezig met koken, ieder zijn eigen potje. Wij zijn weer helemaal into de backpack wereld! Studenten maken hun dagelijkse prakje pasta, de Canadezen eten hamburgers, wij leggen twee t-bone steaks op de bbq en een Chinese familie tovert aan de lopende band gerechten uit de keuken die we nog nooit gezien hebben. Het koken en afwassen van al die potjes gaat in totale harmonie. De kindjes vinden het allemaal prachtig om tussen al die vreemde mensen mee te helpen met het eten. ’s Avonds raken we in gesprek met een ambtenaar van de gemeente Calgary die geëvacueerd is geweest vanwege de watersnood. Hij is weer teruggekeerd naar zijn huis, maar bij de gemeente zijn grote zorgen omdat de kelder met de gemeentelijke computers is ondergelopen waardoor alle gemeentelijke gegevens verloren zijn gegaan. Vlak voordat we naar bed gaan bellen we oma Marijke nog even om haar te betrekken in onze list voor de contactlenzen (bedankt voor de hulp!!). De Chinese familie zit nog steeds luidruchtig lachend aan hun rijsttafel.

Onze wildstand aangevuld:
- twee grote kariboe mannetjes nabij Banff;
- een bruine blackbear met 3 puppies nabij de Johnson Canyon;
- een zwarte boommarter nabij Johnson Canyon;
- twee grizzly beren bij Lake Louise.

• 13 Juli 2013 - 10:02

Marijke:

Hé,hé, wel beschaafd blijven daar in het 'Wilde Westen! Gezeik en gevloek duidt op verlies van controle! en dan met die beren in de buurt... Het wordt steeds spannender!
    We follow you! Marijke