The hills are alive - Reisverslag uit Salzburger Siedlung, Oostenrijk van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu The hills are alive - Reisverslag uit Salzburger Siedlung, Oostenrijk van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

The hills are alive

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

02 Juli 2012 | Oostenrijk, Salzburger Siedlung

Maandag 2 juli 2012

In de regen bezochten we de kloostertuin tegenover ons hotel. Laat in de middag arriveerden we bij Villa Trapp in Salzburg. Daar bleek dat de kamer te klein was om een extra bed bij te zetten voor de kindjes. Meer dan een vluchtige wandeling door deze voormalige residentie van de beroemde muziekfamilie Von Trapp (en, zoals we later op internet lazen, vanaf 1938 van Heinrich Himmler die het als zijn SS hoofdkwartier had gebruikt) zat er dus niet in. Via Villa Trapp kwamen we terecht in een minder historisch hotel aan de rand van Salzburg. ’s Avonds aten we in de mooiste Biergarten van Europa, de Stiegl Keller, met zicht de Altstadt van Salzburg.

Dinsdag 3 juli 2012

Na het ontbijt bij een goede Italiaan, maakte Ivelien in de Mirabell Garten haar eerste Sound of Music dansje. We aten een ijsje voor hotel Sacher aan de kolkende Salzach rivier en kochten voor Franzje hoestsiroop bij een apotheek tegenover het geboortehuis van Mozart. De muziekstad bleek ook populair te zijn bij Arabische toeristen die hun vrouwen in boerka’s achter zich aan sleepten. In het Panorama museum bezochten we een tentoonstelling van de Sound of Music en de familie Von Trapp. Toen het daarna begon te regenen besloten we de bergen in te gaan. We vonden een leuk familiepension op een alm aan de Mondsee. Terwijl het inmiddels stortregende en onweerde transformeerde Franzjes permanente hoestbui zich in een koortsaanval. Gelukkig viel hij snel in een diepe slaap zodat wij even verderop in het Salzburgerland restaurant Am Drachenwand (prachtig gelegen aan een reusachtige bergwand) een Schnitzel konden eten terwijl onze hospita een oogje in het zeil hield.

Woensdag 4 juli 2012

Toen we de volgende ochtend helemaal klaar waren voor een dagje in de alm (Franzje was alweer opgeknapt), kregen we na een frisse ochtendduik te horen dat onze kamer helaas vergeven was via internet. Twee kilometer verderop vonden gelukkig snel een ander paradijsje bij de boerderij van Frau Maria Gastenberger. Het kon niet op voor Ivelientje: eerst in Salzburg dansen in the Sound of Music en daarna ook nog eens bij Maria in de alpenweide slapen! De rest van de dag brachten we heerlijk door op het strand aan de kristalheldere Mondsee. Aan dit Alpenbad vestigde Ivelientje het record glijbaan glijden. Ondertussen wist Roger op een plaatselijke rommelmarkt ook nog eens twee mooie kaarten uit 14 – 18 op de kop te tikken. In de namiddag trouwde Ivelientje (met papa natuurlijk!) in de kerk waar de trouwscene van Maria en Georg Ritter von Trapp was opgenomen. De avond brachten we door met nieuwe Duitse vrienden aan tafel bij Maria, 76 jaar en zeer kwiek (‘Spaβ muβ sein’)! Terwijl we nipten aan Maria’s zelf gestookte schnapps bleef het de gehele avond in de verte onweren.