Het wonder van Dubrovnik - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Het wonder van Dubrovnik - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Het wonder van Dubrovnik

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

20 Augustus 2016 | Kroatië, Dubrovnik

Zaterdag 20 augustus 2016

We mogen ons inmiddels Dalmatië-experts noemen. Want dankzij de Kroatische busmaatschappijen hebben we de gehele Dalmatische kust aangedaan, inclusief alle vertragende stops bij kustplaatsjes tussen Zadar en Dubrovnik. Onze bus vertrok ’s ochtends in Šibenik nog met veel lege plekken. Een Nederlands meisje, in haar eentje op weg naar Mostar in Bosnië-Herzegovina, vroeg zich af of ze zonder paspoort dat land wel in zou kunnen komen. Ze stapte over in Split, dus de afloop bleef onbekend. Ondertussen maakte onze bus door al die stops een dagtocht van. Per postkoets naar Dubrovnik. Er kon ons onderweg weinig overkomen, want er waren inmiddels drie politie agenten en één non als medereizigers de bus ingestapt.

Dankzij het Dayton-akkoord uit 1995, de oplossing voor de oorlog in Bosnië, belandden we even buiten de EU. 50 kilometer vóór Dubrovnik moesten we namelijk door een 9 kilometer lang stuk Bosnië-Herzegovina. Compleet met grenscontrole en verkeersborden waar over de Servische Cyrillische letters heen was gespoten met graffiti. We stopten zelfs even bij een Bosnisch wegrestaurant met uitzicht op de baai van de enige Bosnische kustplaats Meus. Tussen obers en vakantiegangers zagen per toeval de Nederlandse handbalsters op de Olympische Spelen tegen Noorwegen verliezen.

Rond 19:30 uur liepen we dan eindelijk met onze rugzakken de ommuurde oude stad binnen van Dubrovnik in. Een entree die nog het meest deed denken aan de ingang van de heilige stad van Jeruzalem. Oud-Dubrovnik lag in een kom waarvan beide stadsdelen tegen twee heuvels aanlagen met de hoofdstraat die als ader door de stad liep. Een doolhof van trapjes en steegjes leidde naar ons appartement dat tegen stadsmuur aan lag. Om onze aankomst te vieren gingen we pizza eten. Het werd een legendarische avond. Willem II won die avond van 20 augustus 2016 namelijk voor het eerst sinds 1952 in Amsterdam van Ajax. Na 60 zenuwslopende WiFi-minuten met 1-2 te hebben voorgestaan. En met bijkomende tumult waardoor de mensen aan de andere tafeltjes eerst dachten eerst dat het om een echtelijke ruzie ging. Maar het ging dus om Ajax – Willem II, 1-2. Het wonder van Dubrovnik!

• 27 Augustus 2016 - 15:36

Ed Hoffman:

Een wonder is een gebeurtenis die tegen alle natuurwetten in toch, volstrekt onverklaarbaar, plaats vindt. Dus na de titel Het Wonder van Dubrovnik waren de verwachtingen hoog gespannen!
    Willem II was gewoon beter!