Van New Luce naar Luss - Reisverslag uit Balloch, Verenigd Koninkrijk van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Van New Luce naar Luss - Reisverslag uit Balloch, Verenigd Koninkrijk van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Van New Luce naar Luss

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

30 April 2017 | Verenigd Koninkrijk, Balloch

Zondag 30 april 2017

Na het full Scottish Breakfast namen we nog even de tijd om New Luce te verkennen. New Luce bevond zich in een dal waar twee beekjes samenkomen en in de Luce rivier verder gaan. Overal om de Mainstreet heen glooide het naar boven. We maakten een wandeling door deze enige straat van het dorp en troffen een kruis dat was opgericht ter ere van een van de vele geloofsoorlogen die hier gestreden waren. Nadat we nogmaals de kerk en de begraafplaats hadden bezocht, was het tijd voor onze volgende bestemming: Luss aan Loch Lomond. Een mooie landweg bracht ons naar de ferry naar Belfast, die we na een half uur passeerden. Een prachtige kustroute langs de Ierse zee bracht ons tot aan Eaglesham. Wat naast het mooie uitzicht vooral opviel waren de vele dode dieren langs de weg.

In Eaglesham maakten we een tussenstop bij een akker voor een ander stukje moderne geschiedenis. Op deze plek eindigde namelijk de solovlucht van Rudolf Hess in de nacht van 10 op 11 mei 1941. Met zijn parachute was hij uit zijn Messerschmitt gesprongen voordat zijn toestel verderop crashte. Naar eigen zeggen kwam Hess naar Schotland voor vredesbesprekingen met de Duke of Hamilton. Boer McLean rekende Hess echter in en droeg hem over aan de Home Guard. De absurde vlucht van Hess is vandaag de dag nog steeds omhuld met mysterie. Wie het relaas van het avontuur van Hess leest, krijgt onvermijdelijk de indruk dat het allemaal ook anders had kunnen lopen, destijds in 1941. Wij wilden echter niet voor de tweede keer een boze boer McLean van zijn erf af lokken. Daarom liepen we via het aanpalende weiland in een grote boog om zijn terrein heen. Op de daadwerkelijke crashsite van Hess (te traceren via internet) stonden schapen en koeien ongeïnteresseerd te grazen. De enige symbolische overeenkomst vonden we in een sloot langs het weiland. Een dode vos die in een val was gelopen. We noemden hem Rudolf.

Rond 15:00 uur kwamen we aan bij onze prachtige cottage onderaan een steile groene berg met schapen. We maakten een wandeling door het toeristische Luss. Vanaf de kade van Loch Lomond, het grootste zoetwatermeer van Groot-Brittannië, zagen we de vele eilandjes liggen. Het wandelpad volgde door een natuurgebied buiten het dorp en eindigde bovenaan een van de vele bergen die om het meer heen lagen. Om inkopen te kunnen doen op zondag moesten we naar Helensburgh. Op de prachtige, slingerende weg daar naartoe kwamen we een verlaten koe tegen en 4 ‘zelfmoordfazanten’ die op het asfalt liepen en niet opzij wilden gaan. Pas na enig toeteren gingen ze aan de kant.

• 02 Mei 2017 - 14:16

Ed Hoffman:

The legendarische beauty of the "Queen of Scottish Lochs"!