Zomers aprilweer in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Zomers aprilweer in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Zomers aprilweer in Kaapstad

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

21 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Woensdag 20 oktober 2010

Een van de zaken waar je rekening mee moet houden in Kaapstad is het weer. Doordat de stad aan zee ligt en omringd is door bergen, kan een helderblauwe hemel op slag veranderen in een dik wolkendek. We ontbijten in onze Villa Fig in een heerlijk ochtendzonnetje, maar er staat toch wel een briesje. Daarom de directeur van de Tafelberg opgebeld: de gondels gaan nog steeds omhoog! Snel dus de auto in met extra warme kleren, want het zou best koud kunnen worden op 1.000 meter hoogte. Aangekomen bij het gondelstation hebben we vanaf onze parkeerplaats wederom een mooi uitzicht op Kaapstad en de zee. Als we een kaartje willen kopen zien we toch het gevreesde ‘suspended’ op het bordje bij de entree staan. Hier beneden lijkt niets aan de hand maar daarboven spookt het dus. Tien minuten eerder zijn de gondels alsnog gesloten vanwege te harde wind. Jammer voor ons, maar dramatisch voor het bruidspaar dat zojuist bijna in de gondel stond, maar nu de bruidsreportage in de wind zien verwaaien.

En dan blijkt onmiddellijk het unieke karakter van Kaapstad. Een kwartier later zitten we namelijk op het strand van Camp’s Bay aan de achterkant van de Tafelberg, die steeds meer bedekt raakt met een wolkendekentje. Na een uurtje, als de zon er niet meer doorheen kan komen, rijden we richting de Waterfront bij Kaapstad-centrum. Om kaartjes te kopen voor Robben-eiland passeren we een brug waar we plotseling zeehonden onderdoor zien zwemmen. Robben eiland blijkt morgen uitverkocht te zijn, maar vrijdagochtend is er nog plaats. De kans dat ons boottochtje dan door kan gaan is echter klein. We zijn afhankelijk van een rustige zee en de weersvoorspellingen zien er daar nu niet naar uit. We besluiten om het risico toch maar te nemen maar gaan ervan uit dat we ons bezoek aan Mandela’s cel zullen moeten uitstellen tot 5 november, als we weer terug zijn in Kaapstad. In de enorme shopping mall van de Waterfront slaagt Roger erin om het boekje van Mandela van Coen en Marleen weer te kopen dat hij om onverklaarbare redenen was kwijt geraakt op Camp’s Bay. We sluiten ons bezoek af met twee heerlijke ‘catch of the days’ in Quay Four, een levendige Zuidafrikaanse pub aan de haven met life muziek en een gemixte samenstelling van jonge mensen, exponenten van de Regenboognatie.

• 24 Oktober 2010 - 06:49

Vader:

Ik heb het systeem door en gebiet!!