Naar Kaapstad centrum - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Naar Kaapstad centrum - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Naar Kaapstad centrum

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

23 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Donderdag 21 oktober 2010

Volgens de voorspellingen zou het vandaag een regenachtige dag worden, stadsweer dus. Daarom op bezoek bij Jan van Riebeeck die in 1652 de eerste VOC vlag op het strand van Kaapstad plantte. We vertoeven een paar uur in Hollands Glorie binnen de muren van Kasteel de Goede Hoop, het oudste nog bestaande Europese bouwwerk in Zuid-Afrika. Na de ‘public ceremony’ (waarbij fleurig gekleurde nepsoldaten om 12 uur een saluutschot geven) krijgen we een rondleiding door het fort. We bezoeken de woning van de Gouverneur en Roger komt aan zijn trekken met een interessante tentoonstelling over de Anglo-Boer war (een nieuwe hobby is in wording!). Hij wordt achtervolgd door een toeristisch dik stel dat werkelijk alles op foto en film vastlegt, tot en met de wc toe (tijdens de ‘ceremonie’ verspert de vrouw al filmend de weg voor de marcherende ‘soldaten’). Nu al medelijden met hun thuisfront dat alles moet bekijken.

Ondertussen zijn de warme kleren alweer uit. De Zuid-Afrikanen klagen vandaag over het slechte weer, maar in Nederland zou dit ‘bewolkt met een zonnetje’ rustig door kunnen gaan voor een prachtige lentedag. We lopen door het centrum van Kaapstad van de Groene Markt met veel prullaria naar de backpacker alley Long Street. Daar lunchen we gezellig op een Victoriaans dakterras. In Commander’s Garden, waar de rozentuin volop in bloei staat, wordt Ivich belaagd door een agressieve eekhoorn. Via haar broekspijpen klimt ie omhoog en hangt aan haar rug, tot grote hilariteit van de omstanders (waaronder Roger en de kinderen). Kaapstad is inderdaad een gevaarlijke stad…

In de file terug valt het ons op dat de berichtgeving en reclame hier veel luchtiger en vrolijker is. We hadden ons al verbaasd over het ondeugende stripfiguurtje dat onder de rokken keek van een stewardess in het filmpje van de veiligheidsinstructies van South-Africa Airways. In de file terug vallen ons ook een paar billboards op:
- “Rent a nerd” (voor ICT hulpverlening aan huis)
- Famous last words: “We were drunk” Use a condom! (aids voorlichting)

Aan het einde van de dag gaat het dan toch regenen. We sluiten de dag af op drie sterren niveau met een wijntje en kaasjes bij de openhaard op wijnlandgoed Constantia Uitzig en lachen om Franzje die de show steelt met gekke bekken trekken.

• 23 Oktober 2010 - 08:30

Loeske En Roy:

Bij het voorlaatste bericht was ik al weer bezorgd,toen ik de vermelding boottochtje met zwaar weer las. Maar na het smsje van Roger was ik weer gerust. Om jullie verslag aan te vullen zal ik het hierbij citeren: wij zitten hier in een grote tuin der lusten. Stellenbosch!wijnproeverijen met uitzicht op de vallei. Nog nooit van zoveel weelde kunnen genieten!zodadelijk springbok ravioli eten! Liefs Mam en Roy.

• 23 Oktober 2010 - 20:24

Femke:

Geniet ervan allemaal en ik zie Franz al helemaal zitten met zijn gekke bekken!
    Groetjes en een dikke kus van Emma

• 24 Oktober 2010 - 06:48

Vader:

een kusje voor Ivelientje en voor Franz-Eduard!!

• 31 Oktober 2010 - 21:49

Fons En Marieke:

heel erg leuk om jullie verslag te lezen en weer terug te denken aan onze reis. Jullie genieten er net zo van als wij toen. Nog heel veel plezier en hopelijk spreken we snel af om de foto's te bekijken. Groeten uit Den Bosch.