Walvisje kijken - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Walvisje kijken - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Walvisje kijken

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

27 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Hermanus

Maandag 25 oktober 2010

We verlaten Franschhoek met een stralende zon en rijden via Stellenbosch het Hottentotsholland gebergte in. Glooiende wijnvelden veranderen in ruwe steenmassa’s, maar het uitzicht blijft adembenemend. Onze volgende halte is het walvisdorp Hermanus. We vinden in Villa Blu een trendy B&B aan zee met zwembadje, gezellige living en zicht op zee vanaf het balkon. Tijdens het inchecken zien we in de verte al walvissen uit zee opspringen.

We maken een kustwandeling tot aan de haven (net als bij Boulders Baai ook hier weer die otters? in de duinen, of zijn het grote ratten?). Vanaf de kade kunnen we de walvis in zijn meest letterlijke vorm zien: vis-aan-wal! Op nog geen vijftig meter afstand zien we bultruggen drijven, spuiten en duiken in de Walkerbaai. Ze komen hier rond deze tijd om te paren en vormen het centrale gespreksthema in Hermanus. Iedereen adviseert elkaar over boottochten en uitkijkpunten. Als het bewolkt raakt gaan we in La Cabana lekker warm achter een groot raam zitten met uitzicht op de baai waar de walvissen steeds weer boven water komen. Na de Cubaanse maaltijd (die beter is dan waar ook op Cuba zelf) komt een Brits echtpaar van een paar tafeltjes verder, ons complimenteren over onze ‘very well behaving children’. Met die opsteker op zak zitten we ’s avonds aan de openhaard in de living (het wordt ’s avonds nog wel koud).

Dinsdag 26 oktober 2010

Na een English breakfast gaan we naar Grotto beach bij Voelklip. We waren al verwend geraakt in Brazilië, Lombok, Boston en Portugal, maar ook dit strand dingt duidelijk mee naar een plaats in onze stranden top 3! Het witte zand ligt er wijds en volkomen verlaten bij met aan de ene kant de groene bergen die Hermanus omringen en aan de andere kant de zee met walvissen die met naar zelfmoord neigende afstand van ons vandaan, spelen met elkaar. Het zeewater is koud (Franzje: ‘badje auw’), maar we genieten een tijdje in een duinpan van deze quality time en gaan daarna op weg naar de haven. Met een boottrip kunnen we de walvissen van nóg dichterbij zien.

Eerst echter een nieuwe camera kopen, een item dat inmiddels als een rode draad door onze vakantie loopt. Onze (zo goed als nieuwe) Kodak camera uit Den Bosch heeft het tot onze grote ergernis in Stellenbosch zonder reden begeven. Sindsdien fotograferen we de mooiste omgeving ter wereld met een wegwerpcamera (heeft op zich ook wel wat, bij het ontwikkelen in Nederland straks weer die ouderwetse spanning of de foto’s gelukt zijn). De Zuid-Afrikaan in de Kodak winkel van Hermanus heeft zo met ons te doen dat hij zijn eigen fotocamera aan ons uitleent voor de boottocht, zonder verdere verplichtingen. ‘Because I just like Dutch people.’

Opgewekt van zoveel aardigheid nemen we plaats op de Whale Watch boot die ons meeneemt naar de walvissen. De zee is vandaag ‘relatief rustig’ aldus de bemanning. Maar eenmaal op open zee is het toch wel even wennen. Franzje blijft aanvankelijk stoïcijns voor zich uitkijken in de kajuit terwijl Ivelientje met Roger de enorme golven trotseert op het voordek. Als de walvissen zich aandienen, dient echter ook de zeeziekte bij Ivelien zich aan… Enfin, even later loopt Roger op en neer met kotszakjes en wc-papier om zijn hele gezin te assisteren (Ivich en Franzje hebben het inmiddels ook te pakken, samen met een paar andere passagiers). En van al die zure lucht (Ivichs tas zit helemaal onder) en de boot die maar op en neer blijft deinen, wordt hij er zelf ook niet veel frisser op. En, oh ja, Roger heeft tussen alle perikelen door ook nog wat foto’s van walvissen kunnen nemen (van een meter afstand!). Terug in Villa Blu komen we op adem. Op het balkon drinken we met de overige gasten (allen Engels, waaronder een Ipswich Town supporter die fan is van Martijn Reuser) een ‘sundowner’.

Tot slot nog een vraag aan de lezers: vinden jullie ook niet dat onze lay-out Zulu op onze website op Bert van Marwijk lijkt?

• 27 Oktober 2010 - 20:58

Loeske En Roy:

moest even nadenken over de zulu, maar toen ik ging terugscrollen zag ik inderdaad de gelijkenis.Wat jammer van de camera, maar eigenlijk moet je bij zo'n geweldige vakantie, 2 camera's meenemen!!
    Verder kijken we met spanning uit naar jullie reilen en zeilen.
    Dikke kus, mam en Roy

• 28 Oktober 2010 - 07:16

Vader:

Wie is Matijn Reuser?
    Knuffel voor Ivelientje en Franz-Eduard, fijn dat ze voortaan weten wat paaien is!

• 28 Oktober 2010 - 09:55

Dice:

mooi verhaal weer!

• 28 Oktober 2010 - 10:06

Buurman & Buurman:

Heb je wel eens goed gekeken naar Bert van Marwijk? Wij zijn het niet met je eens!
    Roger, wij snappen wel dat je MaRtijn bedoelde.

Hele fijne vakantie verder en de groeten, Buurman en Buurman van B4

Oh ja Willem II stond gisteren gewoon met 1-0 voor tegen de regerend landskampioen en wij voorspellen dat WII dus nu al zijn sportieve hoogtepunt van het seizoen heeft beleefd!

• 28 Oktober 2010 - 21:10

Roger:

Bedankt voor de alertheid! Walvissen PAREN inderdaad ipv paaien (want het zijn zoogdieren). Ze doen dat onder water dus veel weten we er verder niet vanaf....

• 29 Oktober 2010 - 08:01

Joris Gommers:

Echt vervelend hebben jullie het lees ik, geniet!! groet Joris

• 29 Oktober 2010 - 10:15

Lies Donselaar:

Hallo Ivich, Robert en kindjes,
    Leuk om het verslag te lezen. Fantastisch hoor lekker genieten van al het moois. Willem II heeft het weer niet gered tegen FC twente. eerste helft was goed. Helaas ze hebben het niet vol kunnen houden. 1-3. Nog een hele fijne week en tot de 8e. Lies

• 29 Oktober 2010 - 20:27

Serge:

Behoudens dat die zulu uit zuid-Afrika komt en Bert daar ook pas is geweest (enigszin succesvol ook nog eens), zie ik verder geen gelijkenis.

Wat een prachtige verhalen allemaal (inclusief de boottocht die nu al legendarisch is). Het hoogtepunt hier de afgelopen weken blijft de 10-0. Daar heeft men het nog dagelijks over in allerlei praatshows. W II blijft ouderwets ellendig (hoewel het wel gezellig was op de tribune).

Enfin, Ik zit nu gezellig met Milan in Landal geenpark. De meisjes mogen morgen pas komen. Ook heel spannend hoor!

Groet en geniet,
    Serge

• 01 November 2010 - 18:08

Els:

Leuk om jullie avonturen te lezen! Geniet ervan!
    Groetjes, Els