The eye to Skye - Reisverslag uit Mallaig, Verenigd Koninkrijk van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu The eye to Skye - Reisverslag uit Mallaig, Verenigd Koninkrijk van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

The eye to Skye

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

04 Mei 2017 | Verenigd Koninkrijk, Mallaig

Donderdag 4 mei 2017

BREAKING NEWS op de radio! Prins Philip, Duke of Edinburgh heeft aangekondigd met pension te gaan en zal geen officiële functies meer bekleden. Hij is 96 jaar… We hoorden het op de BBC radio terwijl we op weg waren naar Fort William. Daar kochten we kaartjes voor een van de mooiste treinreizen ter wereld, die van Fort William naar het vissersplaatsje Mallaig, in het noordwesten van Schotland. Niet met de toeristische Jacomite stoomtrein, maar met een reguliere (en veel goedkopere) diensttrein. We hadden een uurtje om door Fort William te lopen, een gezellig toeristenstadje. We dronken koffie in een selfservice café. Om ons heen vooral armoede en lelijke mensen. Zoals de serveerster die in een panty rondliep zonder rokje. Zou ze die vergeten zijn? Of een slonzige oude man die de Daily Mirror zat te lezen. ‘Hands off our elections’, waarschuwde prime minister May op de voorpagina richting Europa. ‘Bepaalde personen in Brussel’ zouden de Britse verkiezingen willen beïnvloeden… Verkiezingen die de Brexit als thema hadden. Nogal logisch dus dat Europa ook een keer terug wilde blaffen, leek ons.

Roger kon zijn ergernis over zoveel Britse arrogantie kwijt bij een bij het kantoor van de ‘Aye 2 Aye’ beweging dat verderop in de winkelstraat gevestigd was. Streed deze beweging nu voor een onafhankelijk Schotland of om in de EU te blijven? ‘Dat is tegenwoordig hetzelfde, dus we strijden voor beide tegelijk’, aldus een vrijwilliger. ’62 procent van Schotland stemde tegen de Brexit, maar de Engelse regering blijft ons bestoken met leugens. Het is mevrouw Mays strategie om voortdurend het conflict te zoeken. Vandaar ook nu weer deze sneer naar Europa. En het kan allemaal nog veel erger worden als het in Noord-Ierland gaat rommelen.’ Na dit politiek onderonsje was het tijd voor de treinreis. Het vertrek was in de stijl van Allo, Allo: ‘Listen very carefully. I will say this only once’, riep de conductrice om voordat ze alle stations opsomde waar we zouden stoppen. Daarna was het vooral naar buiten kijken en genieten van het fantastische landschap waar we doorheen reden. Iedere 100 meter maakte deze rit zijn status waar. Toen we Glenfinnan naderden, verminderde de trein snelheid. Stapvoets reden we over de beroemde ‘Harry Potter brug’, populair vanwege de film. ‘Get your selfiesticks and take your picture’, aldus de conductrice.

Mallaig bestond uit een haventje, een straat met fish & chips tenten en een ferrydienst naar het tegenover liggende eiland Skye. We hadden twee uur voordat de trein ons weer terug naar Fort William zou brengen. Het heerlijke weer nodigde wederom uit voor een wandeling langs de kust. We kozen een lokaal pad door de duinen. Op de hoogste top genoten we drie kwartier van het uitzicht. Landinwaarts de Highlands, voor ons de bergen van Skye en aan de kust het vissersdorpje Mallaig met de haven. Met fish & chips voor het hele gezin was het daarna nogmaals genieten in de trein terug.

Eenmaal terug in Fort William haastten we ons terug naar Kentallen. Ons hotel was ons zo goed bevallen dat we nog twee nachten bij hadden geboekt. Daarvoor moesten we echter wel verplaatsen naar een van de cottages aan zee. Zo eindigde onze zoveelste zonovergoten dag met een glas wijn op onze eigen terras Loch Linnhe. Hoezo, het weer in Schotland wisselvallig?