De flysch van Zumaia - Reisverslag uit Zumaia, Spanje van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu De flysch van Zumaia - Reisverslag uit Zumaia, Spanje van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

De flysch van Zumaia

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

14 Juli 2019 | Spanje, Zumaia

Zondag 14 juli 2019

We namen afscheid van de Rioja met een ochtendwandeling door de wijnvelden voor onze deur. De kindjes bleven in het hotel waardoor we vanaf een heuvel in het landschap konden zwaaien naar Ivelien op het balkon van ons hotel. Op weg naar onze volgende locatie werd het landschap weer groener. Het Baskische kustplaatsje Zumaia was een pareltje aan de Costa Vasca. Hoog op een berg boven zee lag Endañeta Berri, ons appartement voor de komende drie dagen. Met daarnaast een boerderij met 90 koeien en een fenomenaal uitzicht op de Baskische groene heuvels en de zee.

Zumaia bleek bovendien een van de mooiste stranden van Europa te hebben. Met een fenomeen dat deze kustregio een UNESCO-status gaf: flysch. Het strand werd omringd door sedimentaire platen die miljoenen jaren als pannenkoekjes op elkaar geplakt waren. Deze flensjes liepen in één rechte lijn door de zee in, wat dit gedeelte van de Baskische kust zo’n apart karakter gaf. Daar kwamen nog de extreem hoge golven uit de Atlantische oceaan bij die op het strand van Zumaia onophoudelijk aan kwamen rollen. Een waar surfparadijs, zeker met de wind die er vandaag stond. Dat ondervond ook Ivich die met Franz de branding in sprong en binnen no time met een bloedende lip het water weer uitkwam omdat ze in een woeste golf tegen het hoofd van Franz was gestoten: tand door de lip. Een (surf)les wijzer deden we het rustiger aan en genoten we van de blik op het golfspektakel en de groene kliffen boven het strand.

Dat we weer in Baskenland waren, het land met de meeste x-en in de taal, merkten we ook ’s avonds. De pintxos met Txakoli wijn smaakten als vanouds.

Maandag 15 juli 2019

Ons appartement lag aan de Camino op weg naar Santiago de Compostela. In de ochtend liepen we een paar bedevaartgangers tegemoet richting de kust. Via een zandpad kwamen we tot aan de kliffen bij zee met de prachtige flysch lagen. Voor geologen de Rolls Royce onder de wandelingen want uit die lagen kon veel van het ontstaan van de aarde worden opgemaakt, zoals het uitsterven van de dinosauriërs.

’s Middags bezochten we het familiestrand van Zarautz, de wat grotere badplaats naast Zumaia. Een prachtig breed strand met verfrissend en helder water, maar aan het einde van de dag kozen we toch weer voor borrelen op ‘ons’ strand in Zumaia. Gevolgd door een luxe barbecue bij ons appartement met uitzicht op de groene Baskische heuvels.

Dinsdag 16 juli 2019

Omdat het eb was konden we tussen de flysch-lagen de vrijkomende grotten bezoeken op ons strand. Daarna wandelden we de klif omhoog en zagen we Ivelien vanuit de hoogte lekker liggen zonnen. In de middag was het tijd voor camping life en gingen we een paar kilometer verderop in Deba op bezoek bij de Vennetjes. Marcus en Antoinette hadden een mooi programma voor ons samengesteld. Terwijl de kinderen zich vermaakten in het zwembad maakten de ouders een wandeling naar een prachtig uitzichtpunt over de Baskische kust. Via een oud spoorlijntje klommen we weer terug voor de verdiende borreltijd.

’s Avonds overtroffen Marcus en Antoinette zichzelf met een hele luxe barbecue en speelden de kinderen tot laat op het campingvoetbalveld. Met pijn in de kuiten en een volle maag namen we afscheid van onze ‘neighbours forever’. M&A: super bedankt voor een heerlijke dag!

Woensdag 17 juli 2019

Een dag in San Sebastian, stad van het mondaine genieten. Waar de pintxos lijken te zijn uitgevonden aan de mooie pleinen vol met bars en terrassen. Terwijl de dames en Franz gingen shoppen, koos Roger voor het 19e eeuwse stadsstrand La Concha. Pas later realiseerde hij zich dat hij was gaan liggen voor wereldberoemde Hotel de Londres y de Angleterra, waar niemand minder dan Mara Hari in 1916 een paar nachten had doorgebracht.

Na ons bezoek aan deze prachtige, vrolijke stad brachten we de rest van de middag door op het andere stadsstrand: playa de la Zurriola. Hét surfstrand bij uitstek met metershoge golven en een prachtig brede kustlijn. Omdat San Sebastian het verdiende sloten we ons bezoek waardig af: op een druk terras tussen de Basken.

• 24 Juli 2019 - 09:19

Mam En Roy:

Nog even gekeken naar de suite van Mata Hari?
    We genieten van jullie leuke verhalen.
    liefs, Mam en Roy

• 25 Juli 2019 - 09:11

Ed Hoffman:

Spannend, misschien zijn die paar nachten cruciaal geweest! Verder onderzoek gewenst. Kijk op pactedescynges.org/nl werkzaamheden DNA Willem II?