Aankomst in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Aankomst in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Aankomst in Kaapstad

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

18 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zondag 17 oktober 2010

Omdat de trein om 8 uur nog niet rijdt op zondagochtend 17 oktober maar een taxi genomen naar Schiphol. De hele vriendelijke, spraakzame taxichauffeur uit Iraaks Kurdistan praat ons bij over de aanslagen van 11 september: ‘Jullie weten toch wel dat het Amerikaanse leger zelf tot vliegtuigen getransformeerde raketten op de WTC torens heeft afgevuurd?’. Bij aankomst op Schiphol zijn we weer helemaal wakker…

‘Hoe gaan dit met jou?’ vraagt de douanebeambte aan Ivelientje bij de paspoortcontrole. Om 22 uur komen we aan op Tambo International Airport in Johannesburg. Een taxi brengt ons naar het Life hotel, een bescheiden transferhotel vlakbij de Airport. We rijden door een smoezelige wijk met jaren zeventig gebouwen en donkere, lege straten. Niet echt uitnodigend om het nachtleven van Jo’burg in te duiken. Bovendien moeten we morgen weer om 5:30 uur op dus meer dan onze hotelkamer (een soort luxueuze studentenkamer) zien we die nacht niet. We liggen nog wel even wakker van die vliegtuigen die rakelings het hotel over suizen.

Maandag 18 oktober 2010

Johannesburg gaat in de boeken als de stad die we het minst de kans hebben gegeven om zich aan ons te bewijzen. Na een korte nacht brengt een shuttlebus ons om 6:30 uur weer terug naar de airport. Op dit vroege tijdstip overal Afrikanen die langs de snelweg naar hun werk lopen. Vanuit de lucht gezien is Zuid-Afrika een land met oneindig veel lege vlaktes. Dat verandert pas als we Kaapstad naderen.

Nadat Roger zijn enige warme kledingstuk in het vliegtuig laat liggen (moet me de douane weer terug smoezen om aangifte te kunnen doen bij de bagage autoriteiten), huren we een witte Chevrolet en rijden de Tafelberg tegemoet naar de Constantia vallei, een rustige buitenwijk van Kaapstad. Hier is Villa Fig ons eerste paradijsje. We hebben een prachtig appartement vol met stijlvolle oude meubels en trendy schilderijen en rusten uit aan het zwembad met uitzicht op het gebergte. Niet al te lang, want ’s middags hebben we afgesproken bij Geertje en Klaas, nicht van Ivich en haar man. Ze wonen prachtig aan de voet van de Tafelberg met uitzicht op het centrum van Kaapstad en de zee. Terwijl de kids ravotten door het huis, drinken we onze eerste Zuidafrikaanse wijnen, eten we heerlijk en krijgen we veel nuttige reistips voor de komende weken. Geertje en Klaas, heel erg bedankt voor de gezellige avond!

• 20 Oktober 2010 - 07:57

Serge:

Nippen aan een zuid-afrikaans wijntje, terwijl ik temperaturen op deze site zie staan van 24 graden...Ach mensen, heb toch meelij met ons arme familieleden die uitkijken op regen, regen, regen en oh ja...regen. Ik ben weer benieuwd naar jullie avonturen!