Naar Bled, naar Bled, zei Duimelot - Reisverslag uit Bled, Slovenië van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Naar Bled, naar Bled, zei Duimelot - Reisverslag uit Bled, Slovenië van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Naar Bled, naar Bled, zei Duimelot

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

05 Juli 2012 | Slovenië, Bled

Donderdag 5 juli 2012

Een bezoek aan Salzburg zou niet compleet zijn zonder een wandeling door de alpenweide. Onze stevige klim door de bossen werd beloond met een prachtig uitzicht. Daarna dwars door de Alpen naar Slovenië. Zodra we de grens overstaken begon het te regenen en dat hield niet meer op totdat we ingecheckt hadden bij de boer in Selo pri Bled, een dorpje op loopafstand van het meer van Bled. Toen het vroeg in de avond weer droog was, maakten we een wandeling langs het meer en aten we Sloveens in de oude stad van Bled.

Vrijdag 6 juli 2012

De dag begon met een vier kilometer lange wandeling door de diepe Vintgar kloof, waar kraakhelder bergwater ruw doorheen stroomt. Daarna gingen we weer terug naar het meer van Bled, dat je tegen komt op alle toeristische folders van Slovenië. Logisch, want het meer, omringd door de Juliaanse Alpen met in het midden een eilandje met kerkje, biedt van alle kanten een sprookjesachtig panorama. Dat vonden ook koning Alexander van Joegoslavië en Tito. De koning had zich na 1921 een villa toegeëigend, Vila Bled genaamd. Tito gebruikte het na 1947 als zijn zomerresidentie. Wij dronken er koffie op het marmeren terras met uitzicht op het meer. Onder het mom dat hij ’historian’ was verschaftte Roger zich zelfs toegang tot zaal van de revolutie. Daar hing de strijd van de partizanen tegen nazi- Duitsland uitgebeeld die eindigde in een glorieuze overwinning. Net toen we in het meer wilden gaan zwemmen kwam er een regenbui, die duurde tot vroeg in de avond. Vervelend voor ons, maar dramatisch voor het Amerikaanse bruidspaar dat we ’s avonds tegenkwamen in een hip restaurant aan het meer toen de zon alweer scheen. We zagen de advertentie al voor ons: ‘Marry in Bled and see Yurp in six days’.

Zaterdag 7 juli 2012

Straalblauwe hemel, dus de hele dag zwemmen! Het meer van Bled wordt door een bron thermaal verwarmd waardoor we konden dobberen in aangenaam water van 23 graden. ’s Middags kwam Roger volop aan zijn vitamine sportschool toen we, als in een schilderij van Monnet, in een zwanenbootje roeiden naar het eiland in het midden van het meer. Na een kort bezoek aan het kerkje en een frisse duik moest Roger nog behoorlijk aanpoten om op tijd terug te zijn (we hadden voor een uur gehuurd). Daarna wilden we door naar het andere meer, lake Bohinj, 26 kilometer verderop. Onze uitparkeermanoeuvre duurde een kwartier omdat een motor bij de uitgang in de weg stond. Roger werd hierbij driftig gecoacht door een Hells Angel met FC Bayern brettels: ‘Maul halten und drehen!!’. Toen onze Passat eindelijk ‘los’ was, bedankte Roger hem: ‘Sie coachen genau so wie Herr Von Gaal’. ‘Den mag ich nicht’, was het korte antwoord. Ook het Bohinj meer lag gehuld tussen bergen. We zwommen er een uurtje en genoten van de avondzon. Via de slingerende weg door het dal vonden we een restaurant in een prachtige vallei: Gostilna Rupa. In de bar klonk vrolijke Sloveense Tiroler muziek, de kindjes vermaakten zich in de speeltuin en Ivich en Roger bestelden hun gegrilde forel met uitzicht op sappige alpenweiden aan de ene kant en scherpe rotsige bergtoppen aan de andere. Het culinaire hoogtepunt van de avond zat hem in het toetje: een kom vol met wilde aardbeitjes met vanille. Zelden zoiets lekkers gegeten.