George Town: het Small - Asia van Malaysia - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu George Town: het Small - Asia van Malaysia - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

George Town: het Small - Asia van Malaysia

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

21 Juli 2018 | Maleisië, George Town

Zaterdag 21 juli 2018

Op onze tweede dag in George Town waren Franz en Roger weer voldoende opgeknapt om de stad in te gaan. Die kon het beste worden omschreven als het 'Small - Asia van Malaysia'. In één dag maakten we kennis met het hele Aziatische continent. Het begon met een bezoek aan het Chinese deel van de stad. Daar was meer van de Chinese cultuur en geschiedenis bewaard gebleven dan in China zelf (culturele revolutie). Zoals het voormalige woonhuis van Sun-Yat-Sen, grondlegger van het post-keizerlijke China. Terwijl de voordeur nog dicht was, stroomden de woorden van de lokale conservator van het museumpje ons al tegemoet. Eenmaal binnen hield deze Chinese spraakwaterval niet meer op, totdat wij na een half uurtje de deur weer uit gingen. Even verderop bezochten we een authentiek koopmanshuis van een rijke Chinese familie. Ook daar werden we rondgeleid door een gids, Mister Stanley. Als een stand-up comedian wisselde hij anekdotes uit het verleden af met grapjes uit zijn eigen leven.

China Town ging vloeiend over in Little India. Overal waar we liepen galmde Bollywood muziek uit grote boxen. Tussen de geuren van kruiden en de kleuren van sarongs liet Roger zijn toekomst voorspellen bij een Indische waarzegger. Met behulp van een papegaai die kaart nummer 5 selecteerde, hoorde hij dat het allemaal goed zou komen. Binnenkort van alle kwalen verlost en een vruchtbare toekomst tegemoet met veel kinderen! Goed om te horen als je een dag eerder nog samen met je zoon met koorts op bed hebt gelegen. In de namiddag bezochten we de jetty's van George Town. Dit waren Chinese kampongs die op steigers aan en in zee waren gebouwd. Het was er rommelig, het water was vies maar de sfeer was er ook wel authentiek. Iedere jetty had naast een 'hoofdstraat' ook nog 'zijstraten'. Vaak kwamen die uit op een Chinese tempel, waar de heiligen met vuur werden vereerd.

Na een paar fotoshoots met George Town street art (overal in de stad aanwezig met opvallende muurschulderingen) aten we 's avonds bij een echt tandori restaurant. Even was er verwarring omdat het personeel er 'nee' schudde als 'ja' bedoeld werd, maar dat was waarschijnlijk een Hindu dingetje. Tegen het einde van de avond bezochten we de City Hall, het voormalige Britse hoofdkwartier van George Town. Aan de rand van de zee bij de Esplanade stond een zuil ter herderdenking van de slachtoffers van.... de eerste wereldoorlog. Check! Even verderop was een groot grasveld waar het Japanese George Town festival werd gehouden. Duizenden mensen keken naar allerlei Japanse optredens, in het Engels aangekondigd door een knappe Japanse presentatrice en haar assistent. Een Japanse dansgroep met Oeteldonk muziek trok onze aandacht. Niet zozeer vanwege het optreden op het podium maar vanwege het enthousiaste publiek dat vooraan meedanste. Daarna veroverden schattige cheerleadermeisjes uit Osaka onze harten. Ivich moest er zelfs een traantje bij laten. Vol met Chinese, Indische en Japanse indrukken sloten we onze Aziatische dag af.

Zondag 22 juli 2018

Een ritje in de Grab taxi bracht ons naar Penang Hill, hét toeristische uitje van George Town. Dat was te merken aan de enorme rij voor het treinritje naar boven. Tussen Arabische mannen met hun vrouwen in zwarte boerka's en veel kleuriger geklede Maleisische toeristen schuifelden we naar voren. Boven op de top aangekomen verbaasden we ons weer eens over het Aziatische massatoerisme. De foodhallen puilden uit en je kon met je gezin een mierzoete foto laten nemen op de 'Love Lane' onder een hartje met de tekst 'My first love'. Daarna kon je gezellig naar de 'Real life Tsunami Experience'. Speciaal voor degenen die de pech hadden gehad om hem in 2004 te missen. 'Now we we can experience and feel the real Tsunami. During the simulation riancoats will be provided'...

Wij kozen voor de oorspronkelijke attractie van Penang Hill: de jungle zelf! Rond de top van de berg waren wandelpaden aangelegd om door het regenwoud te wandelen. Vreemd genoeg was daar geen enkele toerist meer te bekennen, dus we hadden het plotseling lekker rustig. Dat we in de wilde natuur waren bleek toen we een wild aapje in een boom ontdekten. En het was ook mooi om de zwarte reuzeneekhoorn van de ene naar de andere boom als een Tarzan te zien zwieren.

's Avonds bezochten we de culinaire hemel van George Town: het Food Court. Overal stonden standjes met lekker Aziatisch eten. We bestelden ieder een bordje uit een ander land. Al snel stonden China, Japan, Vietnam en Thailand op tafel. Aangevuld met Deens bier (Carslberg) hadden we een avondje Bourgondisch Den Bosch in George Town. Net als op de Parade stond er op een podium zelfs een slechte band te spelen. Een Chinese familie vóór ons vond het in ieder geval allemaal geweldig en danste er schaamteloos op los. Het enige verschil met Bourgondisch Den Bosch was eigenlijk dat we nu niet met honger en een lege portemonnee naar huis gingen.

• 29 Juli 2018 - 18:39

Ed Hoffman:

Het zal allemaal goed komen!!

• 29 Juli 2018 - 18:45

Marijke:

Bijna jaloersmakend: zo’n boeiende en cultuurrijke reis: Georgetown vertegenwoordigt dus het hele Aziatische Rijk. Eigenlijk teveel om dit allemaal te verwerken.

• 30 Juli 2018 - 14:23

Mam:

Wat een prachtige afscheidsdag van een heerlijke en mooie vakantie!x Mam