Pintxos en Txakoli - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Pintxos en Txakoli - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Pintxos en Txakoli

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

07 Juli 2019 | Spanje, Bilbao

Zondag 7 juli 2019

Zagen we de finale van de EK-vrouwen in 2017 in Napels, in 2019 waren we nog in de lucht op weg naar Bilbao toen er werd afgetrapt voor de finale van het WK-vrouwen, Nederland – Verenigde Staten. Toen ons vliegtuig landde in een Spaans berglandschap mochten de mobieltjes weer aan en stond het nog steeds 0-0. Terwijl we in de terminal van de luchthaven van Bilbao op onze koffers wachtten, keken we de rest van de eerste helft op een klein schermpje. En ook in de airport bus op weg naar de stad hadden we meer aandacht voor de wedstrijd dan voor de omgeving. Nadat we de sleutel van ons appartement hadden opgehaald, doken we onmiddellijk een bar in om de tweede helft te kunnen volgen. Nog voordat we onze eerste pintxos hadden besteld, de Baskische variant van tapas, stond het 1-0 voor de Verenigde Staten. Een illusie armer en een vierde verloren WK-finale op zak (de mannen meegeteld), pakten we onze bagage en liepen door het stadspark Casilda Iturrizar naar ons appartement.

Bilbao was een moderne stad gelegen in een vallei van de Nervión rivier omringd door frisgroene heuvels. Aan brede lanen stonden grote appartementgebouwen in afwisselende stijlen, van lelijke jaren tachtig dozen tot sierlijke Jugendstil huizen. In één daarvan bevond zich onze ruime woning, met uitzicht op het park en een groot Jesús-monument op de Jesusen Bihotza Plaza. Onze eerste kennismaking met Bilbao was een pintxos-tour langs verschillende barretjes. Dat waren kleine culinaire kunstwerkjes waar de Baskische keuken om bekend staat, aangevuld met witte Txakoli wijntjes. Ieder hap was die avond een smaaksensatie, van Bar El Globo met jaren zeventig-design tot het klassieke Café Iruña uit 1903 met Moorse pracht en praal.

Maandag 8 juli 2019

Vandaag verenigde Bilbao het tropische zuiden met het koele noorden. Ondanks de zwaar bewolkte lucht was het aangenaam wandelen door de nieuwe stad. Zonder dat we er echt naar op zoek waren belandden we na ons ontbijt in San Mamés, het nieuwe stadion van Athletic Club de Bilbao. Binnen leidde een trap naar de clubbar, waar we koffie dronken met uitzicht op het veld met de tribunes daar dicht tegenaan. Alles aan deze club klopte: de traditie, de historie, het rood-wit dat overal in terug kwam en de Baskische trots van deze club. Bovendien bleek Athletic een opmerkelijke linkje naar Willem II te hebben, waarover meer op de FB-pagina van Kampioenen ’14-’18.

Na het verrassend leuke stadionbezoek liepen we richting het Guggenheim museum. Vanaf de brug zagen we duizenden vissen in de Nervión richting zee zwemmen. Buiten, voor het museum, vermaakten Franz en Ivelien zich door met zeepsop en touw reuzebellen te blazen en overwon Ivich haar grootste angst door onder de metershoge spin ‘Maman’ te poseren. Binnenin het Guggenheim museum bezochten we alle verdiepingen. Het toeristenseizoen moest blijkbaar nog op gang komen want we konden alle kunstwerken ongehinderd door andere bezoekers bekijken.

Tegen de avond namen we een trammetje naar de oude stad. Op de Ribera market was het weer smullen met een rijke keus aan pintxos: kip, vis, Iberico jamon, inktvis, tortilla en garnaaltjes stilden onze eerste honger. We borrelden we verder op Plaza Nuava, het mooiste en gezelligste plein van Bilbao. Tussen de lokale bevolking namen we nog wat heerlijke hapjes voordat we de bus naar huis namen.

Dinsdag 9 juli 2019

Onder de indruk van de historie van Athletic Club gingen Franz en Roger ’s ochtends nog even terug naar het San Mamés stadion om het clubmuseum te bezoeken. In de kelder van het stadion bevond zich een mooie mix van huidige successen en rijke historie, weergegeven in een moderne expositie met filmfragmenten en historische items. Daar kan Willem II nog heel veel van leren.

Bij de glazen brug over de Nervión hadden we afgesproken met de meiden, die van de gelegenheid gebruik hadden gemaakt om te gaan shoppen. Weer herenigd namen we de Funicular de Artxanda.naar boven voor een mooi uitzicht over de stad. Ook hier was het heerlijk rustig. Later in de middag liepen we langs de boulevard onder platanen richting de oude stad. We namen een kijkje in de prachtige openbare bibliotheek van Bilbao met rijk gedecoreerde zalen. Net zoals de dag daarvoor eindigden we op Plaza Nueva tussen voetballende kinderen en borrelende volwassenen. Ook nu gaven we ons daar ook maar aan over.

• 11 Juli 2019 - 04:14

Ed Hoffman:

Meteen al de typisch rossmeislse genietvakantie!! Leuk, en ga zo door!

• 11 Juli 2019 - 07:45

Loeske En Roy:

Tapas, wijntje erbij, echt vakantie!
    nog even naar Google: Guggenheim, Picasso, de glazen brug, en middels streetview even meegewandeld.
    Geniet ervan !