Als God in Frankrijk - Reisverslag uit Vertheuil, Frankrijk van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Als God in Frankrijk - Reisverslag uit Vertheuil, Frankrijk van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Als God in Frankrijk

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

31 Juli 2021 | Frankrijk, Vertheuil

Zaterdag 31 juli 2021

Voordat we de auto instapten bezochten we nog even de markt van Angers (wát een culinaire rijkdom!) en de aanpalende 19e eeuwse Jardin du Mail. De rest van de dag maakten we kilometers om Ivelien bij haar surfkamp in Montalivet op te pikken. Ondanks zwarte zaterdag viel de verkeersdrukte wel mee. Totdat we aankwamen in Royan, waar we met de auto een pont op moesten om de monding van de Gironde over te steken. Twee lange uren file aan de boulevard van het kustplaatsje volgden. Met uitzicht op het strand van Royan, dat dan weer wel.

Uiteindelijk werd al dat lange wachten beloond met een mooi boottochtje over de Gironde en waren we nét op tijd in Montalivet om Ivelien afscheid te kunnen zien nemen van haar nieuwe kampvrienden. Daarna gingen we met Ivelien mee naar het strand van Montalivet waar ze ons meenam in haar surfkamp-verhalen. We aten mosselen aan een vrij toeristische boulevard en waren blij dat we weer compleet waren als gezin.

Zondag, maandag 1,2 augustus 2021

Om Ivelien bij te laten komen van haar surfkamp hadden we een B&B geboekt op wijnchateau Le Souly in Verthieul, het hartje van de Médoc. We sliepen in een oude boerenvilla met krakende parketvloeren tussen wijnranken en platanen, brachten de dagen door aan het zwembad, lazen een boek, dronken een glas wijn en bezochten de omgeving. Zo moet God zich in Frankijk gevoeld hebben. Via Chateau Lafite Rothschild reden we naar Pauillac, een vervallen mondain havenstadje, waar we zagen hoe garnaaltjes met speciale netten uit de Gironde werden gevist.

Onze tweede dag in de Médoc begon met klimaatproblemen: op weg naar de zee keerden we om in een bui. Toen de lucht vroeg in de middag opklaarde, waagden we een tweede poging. We aten een Frans frietje aan Lac d’Hourtin, het grootste zoetwatermeer van Frankrijk. Even verderop, bij Hourtin Plage, namen we onze eerste duik in de Atlantique en genoten we van een heerlijke stranddag. ’s Avonds at Roger in de weelderige tuin van ons eigen chateau, met uitzicht op de wijnvelden, zijn zelf gebakken andouillette.

• 22 Augustus 2021 - 18:59

Ed Hoffman:

God bakte in Frankrijk altijd zijn eigen andouiettes. Met mosterd en goddelijke rode Bordeaux. Roger wordt gewoon een levensgenieter! We zijn benieuwd naar de volgende culinaire avonturen. Allez les Verts!