Op theevisite in Ella - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Op theevisite in Ella - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Op theevisite in Ella

Door: Roger en Ivich

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

01 Augustus 2023 | Sri Lanka, Ella

Dinsdag 1 augustus 2023

Na een ochtendzwempartij met Frenneke en ontbijt met uitzicht op de zee was het tijd om te vertrekken naar onze volgende bestemming. Zoals gebruikelijk bood ons hostel vervoer aan. Dit keer hadden we een vrouwelijke chauffeuse, de vrouw van ons hostel, die ons uiterst voorzichtig met een gloednieuwe hybride auto naar het gebergte in het binnenland reed. Onderweg maakten we kennis met haar liefde voor het Singalese lied, waarbij ze alle liedjes hardop meezong. Ze liet zelfs een karaoke opname van zich zien die ze op Facebook had gezet.

Ons nieuwe verblijf lag in de bergen bij het dorpje Ella, de toeristische uitvalsbasis naar de theeplantages. Onze cottage ‘Rainbow View’ grensde aan een schooltje dat was gefinancierd door Foster Parents Nederland. Ons balkon bood een magnifiek uitzicht op de jungle en de bergen. ’s Avonds crosten we met een tuktuk de smalle bergweggetjes af naar het levendige centrum van Ella.

Woensdag 2 augustus 2023

Om 07:30 uur schrokken we wakker van het Sri Lankaanse volkslied. Die bleek uit de boxen van het schooltje naast ons te schallen. Daarna gevolgd door een schelle stem met huishoudelijke mededelingen. Even later hoorden we de trein fluiten, die om de paar uur als een Marklin-model door het dal tufte. Vandaag gingen we met twee tuktuks op pad naar de theeplantages. Voor wat foto’s stopten we bij een punt waar drie lokale vrouwen thee aan het plukken waren.

Theeplantage Halpetea, een modelfabriek uit de 19e eeuw, lag vandaag stil maar de fabriekswinkel op de bovenste verdieping was wel open. We kregen een korte uitleg over de verschillende soorten thee en namen daarna plaats op het terras met panoramisch uitzicht op de bergen met theeplantages. Ver beneden ons zagen we de plukkers hun volle zakken theeblaadjes inleveren. Daarna koersten onze tuktuks naar de '9 arches' spoorbrug, een filmwaardige locatie in de jungle. Met op en langs het spoor veel selfies makende toeristen. Langs het spoor stonden dan ook waarschuwingsborden: ‘Ignorance leads to suffering’. En: ‘Be careful when using drone cameras as they can be attacked by wasps’…

De hete middag brachten we door in de ‘over the top’ Ravana Pool Club, inclusief bar, DJ en VIP-dek. We kwamen terecht in een westers-Singalese bruiloft, inclusief alle protserige kitsch die daarbij kwam kijken. Als een elfje zweefde de bruid op een schommel boven het dal. Weliswaar was deze ‘pooldisco’ een dissonant in deze prachtige groene omgeving, maar daar legden we ons in het zwembad, uitkijkend over Ella Rock, toch maar bij neer. De zonsondergang zagen we die dag, samen met andere beklimmers, vanaf Little Adam’s Peak.

• 09 Augustus 2023 - 08:12

Ed:

Roger, hoe is het om in een tuktuk steile weggetjes af te crossen? Hoe is het in een Boeddhistisch land? Bidden de mensen, vragen ze dingen, zijn ze extra rustig?

wat vinden je kinderen van het land? Waren de 9 bogen de moeite waard, en hoe was de zonsondergang. Ben je als toerist vaak tussen andere toeristen: Russen, Denen, Mexicanen?Hoe is het om in de Oceaan te zwemmen.?

Kortom, jouw verslagen maken nieuwsgierig.

een verre groet!

( staat de zon recht boven jullie?)