Nafplio, oude hoodstad van het moderne Griekenland - Reisverslag uit Nauplion, Griekenland van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Nafplio, oude hoodstad van het moderne Griekenland - Reisverslag uit Nauplion, Griekenland van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Nafplio, oude hoodstad van het moderne Griekenland

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

23 Juli 2015 | Griekenland, Nauplion

Donderdag 23 juli 2015

Op 30 november 1822 kwam er een eind aan een kleine vier eeuwen Turks-Osmaanse overheersing van de Peloponnesos. Vanaf 1929 werd Nafplio, als centrum van het Griekse verzet tegen de Turken, hoofdstad van Griekenland. Dat duurde tot 1835, waarna de Griekse regering naar Athene verhuisde. Maar dat wisten we allemaal nog niet toen we ’s ochtends om 10:00 uur vanaf Spétses inscheepten op de ferry richting het vasteland. We hadden Nafplio als volgende bestemming gekozen omdat we hadden gehoord dat het ‘wel een aardig kustplaatsje’ was. In Kosta stond een bus te wachten die ons naar Kranidi bracht, waar we weer overstapten in de bus naar Epidaurus. Om daar weer een bus te nemen naar Nafplio. Dat alles zonder een minuut wachttijd, de NS kon er een voorbeeld aan nemen.

In Nafplio namen we onze intrek in Pension Dafni, in een van de vele smalle straatjes van de stad. De heerlijke kamer had een schattig balkonnetje dat uitzicht bood op het straatje. We brachten de middag slenterend door en troffen voor Roger zowaar een War Museum aan (Nafplio heeft een legerbasis). Op de eerste verdieping was een klein hoekje toebedeeld aan de eerste wereldoorlog als onderdeel van de andere Balkan oorlogen (1912 en 1913) die Griekenland had gevochten. Dat bracht de zaken weer in perspectief. Ondertussen kwamen we erachter dat de Griekse belegering van Nafplio in 1821 werd geleid door ene Laskarina Bouboulina, een soort Griekse Jeanne d’Arc. Het toeval wilde dat zij was opgegroeid in ….Spétses! Zo werd onze reis, zonder dat we er ook maar iets voor hadden gepland, plotseling een tocht langs belangrijke plekken van de moderne Griekse identiteit!

Na een siësta op de kamer besloten we om de laatste uren van de middag aan zee door te brengen. We vonden een stadsstrand dat zijn weerga niet kende. Onder de ontzagwekkende Palamida-burcht (vanaf 229 meter uittorend boven zee en stad) vonden we strandbar BluBlanc, waar golven twee keer zo hoog als Franzje tegen het strand aan rolden. Een paar intensieve duiken in het water (zelfs van Franz), de lounge beat, de openlucht gym en de biertjes bij ondergaande zon deden ons besluiten om een dag extra te boeken in Nafplio, de oude hoofdstad van het moderne Griekenland.

• 24 Juli 2015 - 23:02

Roy En Mam:

we hebben net jullie prachtige verhaal gelezen !
    het is hier bedtijd, welterusten. XXXX