Into the wines - Reisverslag uit Okanagan, Canada van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu Into the wines - Reisverslag uit Okanagan, Canada van Roger en Ivich Rossmeisl - WaarBenJij.nu

Into the wines

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger en Ivich

04 Juli 2013 | Canada, Okanagan

Een heerlijk ontbijt met uitzicht op de Okanagan vallei. Vandaag komen we bij van de stadsdrukte van Vancouver. De Okanagan regio staat bekend als de Betuwe (of de Elzas) van Canada. Tegen de bergen groeien fruitbomen en wijnranken en het is er de hele zomer door stralend weer. Bij de ‘Happy farmer and his grumpy wife ‘ (echte naam!) slaan we kersen en perziken in die we opeten aan een van de vele strandjes aan het Okanagan meer. Ouderwetse stranddag aan dit reuzenmeer.

Als rond 16 uur de wind opsteekt gaan we de bergen in om wijn te proeven. De Summerhill Pyramid Winery (zie http://www.summerhill.bc.ca) ligt omringd door wijnranken tegen de berg aan en heeft een ruim terras met prachtig panorama op het meer. De laatste keer dat we dit zagen was in Stellenbosch, Zuid-Afrika. Tijdens het wijnproeven (waarom smaakt die wijn op dat moment altijd veel beter dan dezelfde wijn thuis?) leren we dat Okanagan de jongste wijnregio ter wereld is. Pas in de jaren tachtig is besloten om naast fruit en groente ook wijn te gaan verbouwen in deze vruchtbare streek. Het moet gezegd, wij wijnleken kunnen Canadese wijnen van harte aanbevelen. Als je het tenminste kunt kopen in Nederland, want het grootste gedeelte van de Canadese wijnexport gaat naar China. Vandaar ook de Chinese brochures , de Chinese tekens op de toiletten en de vloeiend Chinees sprekende medewerker van Summerhill. Een voorbode voor de economische verhoudingen in de 21e eeuw? ‘s Avonds drinken we onze chique Canadese wijn aan onze lang gekoesterde BBQ op ons Beierse zonneterras. Such a lovely day!

Donderdag 6 juli 2013
Voordat we vertrekken uit Okanagan gaan we ’s ochtends eerst nog ‘hiken’ in het Mary Canyon Park. We wandelen over de Kettle Valley Railway, een oude spoorlijn die vandaag de dag alleen nog maar als wandel- en fietspad dient. Het letterlijke hoogtepunt van deze fikse wandeling is de spoorbrug hoog boven de Okanagan vallei. Onze duur betaalde Suspension Bridge uit Vancouver valt hierbij in het niet. Bovendien hebben we hier het rijk alleen.

Canada heeft fantastische landschappen, maar afschuwelijke steden. Dat concluderen we als we richting Revelstoke rijden, onze volgende halte. De blokkendozen met horizon vervuilende bilboards van fastfood ketens worden afgewisseld door helderblauwe meren, machtige bergen en een prachtige natuur. In Revelstoke huren we een chalet op een camping. Revelstoke ligt onder de rook van de Rocky Mountains, maar doet zelf ook aardig mee als het gaat om gebergte. Morgen gaan we voor het eerst een National Park in.

Tot slot, onze wildstand:
- één grote eekhoorn in het Stanley Park;
- verschillende herten op weg naar Okanagan;
- een eland (jawel!), grazend in de berm op weg naar Okanagan;
- diverse kolibri’s (vogeltjes zo groot als een hommel) in het Mary Canyon Park en in Revelstoke;
- piepkleine eekhoorntjes in het Mary Canyon Park;
- een wildplassende dikke Canadese vrouw naast haar auto bij Sicamous op weg naar Revelstoke.

• 08 Juli 2013 - 14:04

Hoffman:

Wijngaarden in Canada!? Het Finland van Columbus!!

• 08 Juli 2013 - 15:11

Loeske En Toy:

Lieve vakantievierders,
    Wat fijn dat we jullie op deze manier kunnen volgen. En wat 'n interessante verhalen!
    Genieten de kinderen er ook van?
    Inmiddels is hier,ja echt waar, de zomer begonnen.Als ik naar buiten kijk is het aan de overkant van het water, net Zandvoort. Maar daar hebben we geen last van. Alleen de ganzen en eenden kijken raar op als er weer een surfplank voorbij komt.
    Natuurlijk lig ik daar ook een paar uurtjes bij, maar niet te lang!
    Ga lekker door met genieten!! Dikke kus Mam en Roy

• 09 Juli 2013 - 22:19

Marijke :

interessante observaties: de steden zijn lelijke, smakeloze opeenhopingen van blokkendozen en reclamezuilen en de natuur is ongerept en wonderschoon. Wat heerlijk dat jullie daar dan van kunnen genieten met volop fruit en wijnen.
    Wij lezen jullie verslag met interesse!
    kus voor een ieder
    Marijke